Beginnen met sustainability reporting
Misschien bevestigen bovenstaande redenen wat je eigenlijk al wist. Misschien twijfelde je nog en was het een eye-opener om nu toch te beginnen met het meten van en communiceren van je impact.
Hoe dan ook: eerlijkheid duurt het langst. Het is een troef in een wereld die bol staat van corruptie, oneerlijk verdeelde rijkdom en andere lelijke (ongetwijfeld onbedoelde) effecten van het kapitalisme.
Sustainability reporting is de ultieme PR-campagne
Erken je als bedrijf dat alles misschien nog niet gaat zoals het zou moeten, maar dat je ermee bezig bent en kritisch naar jezelf durft te kijken, dan is de kans groot dat je hiermee juist het vertrouwen van klanten wint (de reden dat ik afstapte van de iPhone en binnenkort ook mijn Google Pixel inruil voor een Fairphone).
Kortom: als jij hier niet mee aan de slag gaat, gaan je concurrenten dat waarschijnlijk wel. Met het risico dat zij de klanten bereiken die aan jouw neus voorbij gaan.
Hoe begin je met een sustainability report?
Een logische vervolgvraag is: waar begin je? Hoewel het per bedrijf verschilt, begint het met meten, want om iets te kunnen communiceren, moet je data hebben. Gelukkig weten onze collega’s bij Alexander Impact hier alles van. De SDG’s zijn een eenvoudige manier om te beginnen.
Ben je al wat verder en wil je weten hoe je toewerkt naar een keurmerk voor impactondernemen? Daarover schreven ze de whitepaper ‘Keurmerken voor ondernemingen met impact’.
Nogmaals: over dit proces kun je eindeloos content maken voor je klanten en volgers. Het is oprecht, het is jouw verhaal. Wat je verder nodig hebt, lees je hieronder.
Wat heb je nodig voor een sustainability report?
Wat zou het fijn zijn als je gewoon een soort paklijst voor jouw duurzaamheidsverslag kon krijgen, hè? Vinden wij ook. Hier komt ‘ie:
Nodig voor impactmeting en een duurzaamheidsverslag:
> Een goede specialist
Die het meetproces snapt, coördineert en je hierover op een integere manier adviseert (bijvoorbeeld de impactwetenschappers van Alexander).
> Tijd
Vergis je niet, het kost veel tijd om al je processen in kaart te brengen, belangrijke keuzes te maken en organisatieveranderingen door te voeren.
> Bereidheid
Impact meten brengt misschien ook data naar boven die je dwingen bepaalde keuzes te maken en dingen rigoureus anders te doen, een open houding is dus cruciaal voor succes.
> Motivatie
Het is belangrijk dat je het grote doel voor ogen houdt, je doet dit ergens voor, het reikt verder dan jouw onderneming (denk aan politieke agendavoering, de SDG’s, de toekomst van onze economie en samenleving).
> Geld
Natuurlijk, zoals elke organisatieverandering kost ook impact meten geld, maar zie het als een investering, want vanaf nu ga je alleen nog maar werken aan wat duurzaam waarde oplevert.
> Een goed verhaal
Want data verkrijgen is de eerste stap, maar een goede strategie om je nieuwe verhaal te vertellen is geen onbelangrijke tweede. Met een goed verhaal worden je klanten ambassadeurs en je medewerkers visionairs.
> Een hele goede marketingafdeling
Want de content die uit je rapport naar voren komt, is een goudmijn aan kansen om een nieuwe band op te bouwen met je doelgroep (en nou ja, nu je hier toch bent… Koffie?)
Er zijn nog meer handvatten om te beginnen met impactmeting en verslaggeving. Die vind je bijvoorbeeld in dit rapport.
CSRD en duurzaamheidsverslag: work in progress
In de wereld van impact meten en rapporteren zijn er nog genoeg vraagstukken. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat bedrijven op een harmonieuze manier kunnen rapporteren? Welke instrumenten zijn er allemaal en hoe gebruik je die het best? Druk je alles uit in geld? Waar lopen ondernemers en organisaties tegenaan? Het is een kwestie van ‘al doende leert men’. Jij kan varen op de best practices van pioniers van de afgelopen jaren en werkt op jouw beurt weer mee aan de verbetering van dit proces.
Aan de (ver)slag!
Het devies is: begin klein. Maar begin. Niet beginnen brengt ook risico’s met zich mee (zie dit rapport over impact meten van Social Enterprise NL, pagina 40). ‘Samen’ is daarbij het toverwoord. Impact meten is samenwerken en ervaringen delen. Met je sustainability report laat je zien in hoeverre jouw bedrijf bereid is samen te werken aan een eerlijke en duurzame wereld.
Deze blog is geschreven in samenwerking met Kim en Rients van Alexander Impact, een van onze partners.