De weg van de meeste weerstand dus. Het werd mij ook verteld toen ik een paar jaar geleden voor het eerst op gesprek kwam bij Merkactivisten, toen nog Mistral: "De opdrachtgevers waar je voor gaat werken zijn vooral sociaal ondernemers." Het klonk bijna als een waarschuwing. Het systeem is niet ontworpen voor het succes van deze bedrijven. Weet je dit wel zeker? Om eerlijk te zijn had ik geen idee wat mij te wachten stond.
Voor verandering
Wat ik wel zeker wist, was dat datgene wat ik tot die tijd had gedaan, niet meer voor mij werkte. Want waarom zou ik mijn creativiteit nog willen steken in het helpen verkopen van zaken die geen waarde toevoegen?
Voor mijn collega's is dat niet anders. Als muggen naar een lamp worden wij aangetrokken door het licht van impactvolle bedrijven, projecten en diensten. We hebben elke dag het voorrecht buzz te mogen creëren rond merken die ertoe doen. Daarbij zijn we als bureau bovendien de creatieve schakel in een groter netwerk van impactbedrijven, die over de hele linie ondersteuning biedt bij het realiseren van positieve verandering.
Maar wat maakt een merk impactvol?
LIGHT A CANDLE
Lichtende voorbeelden
Kort geleden ontdekte ik dat het logo van Amnesty International een letterlijke vertaling is van een oude spreuk van Confucius: 'Don't curse the darkness, light a candle'. Een betere metafoor voor impact maken ben ik nog niet tegengekomen. 'Vervloek de duisternis niet, maar steek een kaars aan'. Want waar de term activisme nog wel eens verward wordt met vrijblijvend protest, bestaat er in onze ogen maar één juiste definitie.
De echte activisten, dat zijn zij die niet alleen kritiek uiten, maar zelf in actie komen om schijnbaar onoplosbare problemen het hoofd te bieden. De echte activisten, dat zijn de ondernemers, organisaties en overheden die tegen het systeem, de politiek en de publieke opinie in durven te gaan om tot vernieuwende oplossingen te komen. Die de weg van de meeste weerstand bewandelen. Voor de verandering.
Zij zijn het, waar wij elke dag voor opstaan.
If only we’re brave enough to see it.
If only we’re brave enough to be it.
Dus. Heb je een vuurtje? Wij wakkeren het graag aan.