Cookies 🍪

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Meer informatie

Royal Talens

Een kleurrijk impactrapport voor een internationale speler

Als internationaal producent en distributeur van teken- en schildermaterialen, spreekt Royal Talens uit Apeldoorn de ambitie uit om actief te verduurzamen.

‘Het concept sluit mooi aan op het transparant communiceren van onze duurzame plannen en ambities en past bij ons kleurrijke bedrijf!’
- Willemijn Brinkman, International Brand Manager Royal Talens

Verkennen

Sustainability reporting: van nulmeting tot toekomstdromen

Voor grote bedrijven is verduurzaming een urgent vraagstuk, dat om meer vraagt dan alleen het opleveren van een rapport. Royal Talens wil niet alleen transparant zijn, ze willen ook verantwoordelijkheid nemen voor de gemaakte impact. Dat ambities de realiteit van een multinational soms overtreffen, vindt directeur Ronald Benning niet erg: ‘We zien het als een marathon waarbij we met goede cijfers over de streep willen komen, en niet zo nodig als eerste weg willen zijn.’

Vertalen

Verantwoordelijkheid nemen

Voor de gehele communicatiestrategie over sustainability van Royal Talens hebben we dan ook het concept True Colours geïntroduceerd. Het laten zien van je ware aard biedt de ruimte eerlijk te zijn over wat er nu goed gaat, maar ook over wat er beter kan. Tijdens meerdere sessies destilleerden we de ambities en mogelijkheden. Onze partner Alexander Impact onderzocht databronnen om zo een correcte nulmeting te kunnen doen. Samen vormde dat de basis voor de rapportage: een heldere schets van de situatie nu en een duidelijke visie voor de komende jaren.

Een rapport met verhalen

Het rapport vertelt een verhaal vanuit meerdere perspectieven. Termen als duurzaamheid, SDG’s, hergebruik, waterbesparing en gezondheid krijgen meer betekenis als die ook worden uitgelegd in de praktijk, dus door de eindgebruiker - zowel gearriveerde artiesten als de nieuwe generatie. Tegelijk zorgt het opstellen van een tastbaar rapport ervoor dat je als bedrijf gedwongen wordt in de spiegel te kijken en keuzes te maken.

Iedereen is onderdeel van het proces

Verduurzamen is een enorme klus die veel vraagt van personeel, leveranciers, eindgebruikers en andere stakeholders. Royal Talens ziet er ook een kans in; om het bedrijf opnieuw te definiëren en een cultuuromslag in denken en doen aan te wakkeren. Zo zorgen ze dat de nieuwe visie breed gedragen wordt. Het is geen eenrichtingsverkeer van communicatie, maar een interactieve periode waarmee ze verbinding op lange termijn creëren. Nieuwsgierig naar het rapport van Royal Talens? Bekijk ‘True Colours - Impact report 2020-2021’ hier.

De toekomst is een leeg vel papier

Starten met impactverslaggeving kan dus een slimme manier zijn om in contact te komen met je klanten en nieuwe doelgroepen om te laten zien waar je als bedrijf nu staat en vooral: waar je heen wilt. Maak je duurzame ambities concreet en kom er bijvoorbeeld achter aan welke SDG’s jouw organisatie actief kan bijdragen.

Sociale Groningse Ondernemers Challenge