Cookies 🍪

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Meer informatie

.

Gemeente Groningen

Ondernemers in actie in het sociaal domein

Hoe inspireer je ondernemers om een actieve bijdrage te leveren aan de Groningse samenleving? Door er een challenge van te maken!

Startpunt bepalen

Het eindpunt is ons beginpunt. Wanneer is de challenge geslaagd? Als lokale ondernemers in actie komen. Welke struikelblokken zijn er voor ondernemers en voor de organiserende partij? Welke dingen moeten we weten over de doelgroep? Waarmee zijn ze écht geholpen? Waar bereiken we de ondernemers? Op al deze vragen zochten we het antwoord in de Verkenningsfase.

Verkennen

.
We wilden een beweging op gang brengen die verder zou reiken dan de duur van het project.
- Floor Kuipers, projectleider Buro Bries
.

Weten waar je aan toe bent

Als je concrete actie vraagt, moet je het simpel houden. Van het aanmelden tot wat er gebeurt als je deelneemt: heldere communicatie en duidelijke symbolen zorgen voor zo min mogelijk drempels voor ondernemers om mee te doen. We maakten een video die in één minuut precies uitlegt wat de challenge inhoudt.

vertalen

Ondernemerstaal

Een challenge met een strakke planning vraagt om heldere communicatie, in een taal die ondernemers begrijpen en design zonder dubbele bodem. Door de hele site staat het activeren centraal. De boodschap: samen krijgen we dit voor elkaar. De high five symboliseert een laagdrempelige samenwerking met alleen maar winnaars.

Vertellen

.

Een goede boodschap

Lokale ondernemers zijn makkelijk te vinden, maar ze zijn met een heleboel en ze zijn bovendien allemaal net even anders. Hoe bereik je die groep ondernemers die naast hun bestaande onderneming een idee tot leven willen brengen? Door ze via meerdere kanalen te laten weten dat ze met een simpel idee een enorme impact op de samenleving kunnen hebben.

.
.
.

Verspreiden

.
.

VERBETEREN

.
.
.

Impactverslag

De resultaten van de Challenge zijn gemeten en weergegeven in een impactrapport. Het meten van de daadwerkelijk gemaakte impact is in meerdere opzichten essentieel. Ten eerste kan je achterhalen hoe groot het verschil is tussen je ambitie en de realiteit. Ten tweede geeft het voldoende stof voor evaluatie en verbetering. Als laatste is het aantrekkelijke rapport een visitekaartje voor Challenges elders in het land, omdat je het project van begin tot eind inzichtelijk en concreet maakt.

Groningen, Ede, welke stad volgt?

Sinds 2017 zijn er drie Groningse Ondernemers Challenges geweest, een aantal verkorte BOOST-programma's en eenmaal een Edese Ondernemers Challenge. Het project, de campagne en communicatie zijn als concept uit te voeren in elke gemeente waar ondernemers zijn die dromen van een betere wereld. Ergo: overal.

.

Codegorilla